2023-02 Skivakantie Kappl en Westendorf

22 maart 2023 - Enkhuizen, Nederland

We vertrekken op vrijdag 24-02-2023 om half 5. Rond 10 voor 4 zijn we opgestaan. Het is rustig op de weg, maar wát er rijdt heeft een skikoffer op het dak. We rijden via Limburg en zo meren we om 7:15 uur aan bij van der Valk in Urmond voor koffie. Helaas bemerken we pas later dat we door de benedengang in het sportcafé terechtkomen;  we missen dus de lange hal met het schildpaddenaquarium. Hmmm. Deze zomer nog maar eens overdoen. Na een goede reis komen we rond 15:15 uur aan bij het Melvi-hotel in Göppingen, maar niet nadat we op een van de laatste druppels benzine bij een tankstation in Göppingen konden voltanken. Hotel Melvi heeft een fraai marmeren trappenhuis en wij zitten op de tweede verdieping. Jos, Annemieke en Fenna zijn er nog niet: zij arriveren bijna een uur later en dat geeft ons tijd om de buurt te verkennen en te scannen op restaurantjes. We komen al gauw uit bij Italiaan "Wilder Mann" die op nog geen kwartier lopen van het hotel ligt. Als Jos, Annemieke en Fenna er zijn en zich geïnstalleerd hebben, kunnen we met de paraplu op - het is begonnen te regenen - om 17:30 uur aanschuiven bij de Wilder Mann. We zijn vroeg, maar het loopt al snel vol. De pizza's en tiramisu smaken prima en voor € 82,-- - fooi inclusief -  zitten we heerlijk te eten. Fenna gedraagt zich voorbeeldig; wel wil ze af en toe even aan de hand door de zaak lopen. Vertederende blikken vanaf de tafeltjes en pijn aan de rug van opa en oma zijn het gevolg.
Na het ontbijt de volgende dag om 7:30 uur kunnen we weer de weg op. (rekening hotel: € 67,69 inl. ontbijt!) We rijden via binnenweggetjes (Geislingen an der Steige) naar de A6 bij Ulm. Daarna moeten we de keuze maken: Fernpass of Bregenz en de Arlbergtunnel. Het tijdsverschil tussen de twee varianten loopt snel op en het wordt via Bregenz rijden. Aanvankelijk rijdt het prima door, maar vlak voor Bludenz loopt het vast en adviseert Google Maps ons via de dorpen en de binnenwegen te gaan rijden. Het "sightseeing-rijden" is landschappelijk mooi en het heeft wel iets relaxed, ware het niet dat je uiteindelijk wel in Kappl wil aankomen. Ook Annemieke, Jos en Fenna rijden zo: net na Bregenz rijden ze nog 10 minuten achter ons, maar uiteindelijk zullen ze anderhalf uur ná ons in Kappl aankomen. Wij bellen rond 15:30 uur aan bij Haus Sophie in Kappl. We hebben daar 4 slaapkamers met steeds een eigen douche en toilet en we hebben een gezamenlijke (te kleine!) huiskamer. Het kinderstoeltje kan er nog net bij. Als Jos, Fenna en Annemieke er zijn, gaan wij boodschappen doen bij de T&T supermarkt richting Ischgl. René, Jeroen en Merel zijn er om 18:00 uur. (vertrokken om 04:15 uur vanuit De Rijp) De Jägermeister en het bier kan open en als Tim, Anne, Sepp en Tos ook even gedag komen zeggen en de pureersoep van AH opgegeten is, kan iedereen rond 22:00 uur op tuk. Tim, Anne en de kids hebben een eigen appartement in het dorp Kappl zelf.
Zondag 26-02  René, Annemieke en Jos hebben gisteren al hun ski's opgehaald; nu alleen nog de skipassen. Onze passen kosten - seniorenkorting! - € 319,-- pp.  We skiën vandaag in Kappl. Het is weer een feest van herkenning: de Lattenalmabfahrt, eten in Huisleralm. Het is wel druk.
Maandag 27-02  en dinsdag 28-02  We skiën twee dagen in See. Het gebied heeft er een nieuwe kabinebaan bijgekregen: de Furglerblick. De lift ontsluit mooie, nieuwe pistes. Tim en Anne skiën ook daar; Jeroen en Merel zijn naar Ischgl. 's Avonds maken Merel en Jeroen een heerlijke spaghetti, waar we twee dagen van eten. Natuurlijk wel afblussen met bier en Jägermeister!
Woensdag 01- 03  Ook vandaag krijgen we weer om 8 uur een appje van Jeroen met een ei en een vraagteken. De boodschap is duidelijk: wil je een gekookt eitje? Ik stop ze er nu in. Prima. Het werd een vast ritueel 's ochtends. Dank. Vandaag skiën we allemaal in Galtür. Jos en René zijn thuisgebleven. We doen zo'n beetje alle liften in het skigebied. Helaas zijn er ook sleepliften en dat kost Maria een lelijke val -  het anker blijft steken - en later flinke blauwe plekken. Het is toch een pechdag voor Maria: wat later neemt ze de verkeerde afslag en blijft alleen achter. Na een zoekactie wordt ze gevonden, maar niet nadat ze toch wéér diezelfde sleeplift moest nemen om de ontmoetingsplek te bereiken. Gelukkig! In de middag komen ook René, Jos en Fenna naar Galtür en zo kunnen we toch lekker de dag afsluiten met een biertje in Hotel Alpkogel.
Donderdag 02-03  We zijn weer in Kappl en Maria past dit keer op de kleine Fenna. Het weer is dit keer zonnig en wind is er nauwelijks. De Alblittkopflift met de zwarte piste komt een paar keer aan de beurt en daarna de onvermijdelijke  Lattenalmabfahrt en het hapje bij Huisleralm. Aan de dalafdaling hebben we dan bier- en koffietentje de "Schafskopf" ontdekt en na de koffie 's ochtends bieren we daar 's middags af in het laatste zonnetje. Jeroen en Merel komen daar ook langs. Tos en Sepp vermaken zich met sneeuwballengevechten en  heuveltje glijden. 's Avonds komen Tim, Anne, Sepp en Tos nog langs voor "een gezellig spelletje". Nou gezellig -  en luidruchtig ! - werd het zeker. We speelden Take five ("Loei 'm erin") en Ezelen. De bier- en Jägermeistervoorraden werden flink aangesproken en het geluidsvolume ging behoorlijk omhoog. Nadat Frau Waibl al eerder had aangebeld, kwam er om 22:30 een einde aan de pret. Frau Waibl beklaagde zich over de geluidsoverlast en sprak van "Wahnsinnig" enz. enz. We hebben nog even het spelletje afgemaakt natuurlijk!
Vrijdag 03-03: We gaan weer naar See! Ischgl slaan we dit jaar maar over; Jeroen en Merel gaan wel weer een dag naar Ischgl. Het is heerlijk weer op vrijdag: de pistes liggen er prachtig bij. Annemieke skiet ook weer mee. De dalafdaling komt een paar keer aan de beurt en natuurlijk ook de hoge liften: De Furglerblick en de Versingbahn. 's Middags is iedereen bij hotel-café Lenz , aan het einde van de dalafdaling See, voor een gezamenlijk biertje. We gaan bijtijds terug naar het appartement om deels op te ruimen en zeker om te douchen, want om 17:30 uur is het verzamelen bij de pizzeria in See: Al Bosco. Sepp viert namelijk zijn verjaardag! We zijn er keurig op tijd, maar de pizza's komen pas om 18:40 uur. Pfffff.... gelukkig houdt Fenna zich prima. Geen gehuil en voor iedereen een gulle lach. Als we ook nog ijs bestellen (de coupe Dänemark natuurlijk!) is er voor Sepp een sterretjesregen en "Lang zal ie leven" door alle gasten. Daarna gaat ieder naar huis, Tim, Anne, Sepp en Tos zeggen we alvast gedag, want de volgende morgen gaat iedereen vroeg op pad, omdat Frau Waibl gezegd heeft dat het vanaf 8:00 uur al helemaal vaststaat. (Dat blijkt helemaal niet zo te zijn....) Wij pakken alvast alle levensmiddelen in en spreken af al het statiegeld in te leveren. Ook zijn we vergeten de skipassen in te leveren (á € 5,-- het stuk!). Als alles is opgeruimd doen we samen nog een laatste Jägermeistertje en gaan we op tuk.
Zaterdag 4 maart Iedereen is al vroeg onderweg: Rond half 6 rijden Tim en Anne en ook René, Jeroen en Merel al door de Arlbergtunnel. Annemieke en Jos rijden er met Fenna kort achteraan. Wij zijn half 8 op en rijden om 8 uur weg. Er is nauwelijks verkeer op de weg. Wat er wél rijdt is dal-in:  richting Ischgl. We stoppen eerst in See bij de Medrigbahn om de passen in te leveren. Levert mooi € 40,-- op. Daarna gaan we direct door naar de M-preis in See: dat lucht lekker op: twee bierkratten en ook nog wat lege flessen. Dan gaan we naar de autobahn richting Innsbruck. Dal-in staat het volledig vast tussen Pians en See! Maar dal-uit kunnen we gewoon doorrijden. Bij Telfs zoeken we de McDonalds voor een heerlijk ontbijtje. We rijden met mooi weer - veel zon - door en om 13:00 uur zijn we al in Hopfgarten. Te vroeg natuurlijk om nu al in te checken bij ons appartement. We maken een wandeling door het binnenstadje van Hopfgarten en na een Radler bij cafetaria Rundell wandelen we nog een stukje dorp-uit, over de Lindrainweg tot aan de Modlinghof. Uiteindelijk loopt de weg dood op de skipiste. Dan gaan we met de auto richting Westendorf en doen we boodschappen bij de Spar. Om 15:00 uur checken we in bij Appartement Baumgartner in het gehucht Strasshaüsl net buiten Westendorf. In het zonnetje zitten we buiten in het laatste zonnetje en genieten van een Jägermeister. (Wïj hadden de voorraden meegenomen... ; )  )
Zondag 5 maart  Eerst gaan we rustig ontbijten en luieren op bed. We kopen bij het dalstation in Hopfgarten twee "Tageskarten" vanaf 12:00 uur. Scheelt toch mooi een tientje de man.  Het is zacht en deels bewolkt, de pistes zijn zacht en slushy. Alleen boven bij de Hohe Salve is het goed skiën. We vermaken ons best een paar uur, maar écht genieten...: nee. Ik neem zelf de dalafdaling vanaf het middenstation naar Hopfgarten, Maria neemt de veilige lift. Een goede tip van Tim. Het was trouwens zwaar skiën, maar als je genoeg vaart hebt, is het toch genieten.
Maandag 6 maart Na ontbijt en koffie besluiten we vandaag te gaan wandelen. Vanuit ons appartement gaan we wandelen naar Kirchberg, wetende dat we de (gratis!) trein terug kunnen nemen naar Bhf Westendorf. De wandeling is deels bekend terrein. Langs geleden liepen we deze wandeling met Tim, Anne en Annemieke ook (bier met "honingtonen" gedronken op het Skipassenpleintje in Kirchberg) Een groot stuk lopen we langs het spoor en ook lopen we door een klein dorpje. Stilte alom.  Rond 13:45 uur komen we verkild en hongerig aan in Kirchberg. Gelukkig is Bechlwirt - "Ganztägige Küche" - open en tot 14:00 kunnen we zelfs nog kiezen uit de grote kaart. Snel dus maar een Schnitzel mit Pommes en een Cordon Bleu mit Kartoffeln besteld. Biertje erbij: het leven is goed! Vandaag hebben we 12 km. gewandeld.
Dinsdag 7 maart We hebben geen weekpas of 3 uit 5  genomen, dus we kunnen vandaag gemakkelijk naar Kirchberg om daar eens te skiën. Zo staan we om 11:00 uur bij de kassa van de Maierl om daar na boven te gaan. Het is vandaag een prachtige skidag met veel zon. Via Maierl 1 en 2 en de Ehrenbachgraben gaan we op weg naar restaurant Pengelstein. Na de koffie en de Strudel doen we een paar keer de volledige dalafdaling naar Skirast. Een feest van herkenning! 's Middags doen we de dalafdaling over de Maierl en we eten op de Ochsalm. We zitten binnen en het ziet er allemaal zeer chic uit. We moeten lang wachten voor we kunnen bestellen. Maar uiteindelijk smaakt het allemaal prima. De dalafdaling is nog goed te doen: alleen beneden is het waterskiën. Thuisgekomen eten we yoghurt en crüesli. Die was nog over van Haus Sophie. Bij de Spar hebben we wel verse yoghurt en koffiepads voor de Cremassa-machine meegenomen. Die blijken echter niet te passen....
Woensdag 8 maart  Dit keer wandelen we vanuit het appartement de andere kant op: richting Hopfgarten. Het is nu lekker wandelweer en we genieten van de bergwereld om ons heen. Langs een kippenboerderij kruisen we bovenlangs de spoorbaan van de trein naar Hopfgarten. Het spoor maakt hier een grote keerlus en het is mooi om dat van boven te zien. Daarna dalen we af en kruisen we de autoweg naar Hopfgarten. Een goed half uur later zijn we in Hopfgarten. We lopen weer binnen bij cafetaria Rundell en genieten daar van een Pizzaschnitte en een boerentosti. Daarna gaan we terug met de trein.
Donderdag 9 maart Vandaag gaan we skiën in Kirchberg, maar nu met de Fleckalmbahn als vertrekpunt. Sinds 4 jaar is de bahn vernieuwd: de oude 4-persoonsrammelbakken zijn vervangen door luxe 10-persoonsbakken. De Fleckalmbahn volgt een iets ander tracé; je komt dan ook 10 meter lager uit dan de oude Fleckalmbahn. Het is ook hier weer heerlijk skiën: de Fleckalmabfahrt is grotendeels blauw en ligt er fantastisch bij. We variëren nog een keer over de Maierlabfahrt. Eten doen we 's middags bij de Ehrenbachgraben. Ook weer een oude bekende. De laatste dalafdaling doet Maria met de Fleckalmbahn; ik ga zelf op de latten naar beneden en ben ruim 3 minuten eerder in het dal. Ski-einde van twee heerlijke weken. Thuis eten we weer yoghurt, cruësli en sinaasappels. Na het eten gaan we inpakken voor de thuisreis: de ski's van Jeroen en Merel komen weer uit de berging, net als de skitassen. Ook de krat met het overgebleven voer vindt weer een plekje.
Vrijdag 10 maart  Om 8:30 uur rijden we weg bij appartement Baumgartl. Een lief appartementje, maar wel wat donker en direct aan de gang naar buiten gelegen: dus veel langslopende familieleden.  Maar voor de rest was het daar prima in orde. De terugreis verloopt verder gladjes; alleen de temperatuur gaat steeds verder naar beneden naarmate we richting Nederland komen. Zo is het op de ring van München 14 graden terwijl het vlak voor Aken sneeuwt bij +1 graad. Rond 20:00 uur checken we in bij het Bastionhotel in Heerlen. Na de spullen op de kamer gezet te hebben doen we nog een biertje met nootjes in de lounge. Fff lekker bijkomen. Duitsland blijft een groot land!
Zaterdag 11 maart  Kort na tienen melden we ons bij Ikea Heerlen voor een ontbijtje. Mijammie! Leuk om dat weer eens te doen. Daarna rijden we naar Parc Imstenrade voor een nostalgische wandeling. Het is mooi weer, maar wel fris. We wandelen eerst om Imstenrade heen en lopen dan via de tuin naar het Mariakapelletje. Nooit geweten dat daar een kapelletje stond! Bij elkaar wandelen we drieëneenhalve kilometer. Heerlijk om te wandelen, nadat we de vorige dag vooral gezeten hebben... Als we weer terug zijn bij de auto begint de echte thuisreis: over de A2 langs Weert, Eindhoven en Den Bosch. Daar stoppen we nog bij "De Lucht" voor een hapje. La Place, altijd goed spul. We kiezen de belegde broodjes en sluiten af met cappucino en een gedeelde notentaart. Aangekomen in Enkhuizen stoppen we nog snel even bij de Vomar voor brood en yoghurt. Om 17:15 uur zijn we écht thuis: een prachtige vakantie is ten einde gekomen.