2018-07 Fietstocht Enkhuizen - Limburg alle delen en campings

25 juli 2018 - Kalenberg, Nederland

Enkhuizen - Limburg deel 1: Enkhuizen - Kalenberg  63.0 km.  25-07-2018

De zomer is in topvorm dit jaar en we besluiten daarom niet af te reizen naar Oostenrijk, maar vakantie te vieren in eigen land: fietsen met de tentspullen mee. Het doel is naar Limburg te fietsen, dit keer niet via het Pieterpad, maar via de LF-routes: Landelijke Fietsroutes die op het veel plekken in Nederland terug te vinden zijn. Vandaag de eerste dag: we hebben de boot van 8:45 uur vanuit Enkhuizen. In goed anderhalf uur zijn we in Stavoren en hebben we de fietstassen weer opgehangen. Het belooft een hete dag te worden: tot maximaal 32 graden in het oosten van het land. We fietsen vanuit Stavoren naar het oosten, langs de IJsselmeerkust  richting Lemmer. We stoppen bij de Roode Klif -  een overblijfsel uit de Saale-ijstijd en vergapen ons aan de enorme kei die door het ijs is achtergelaten. Dan verder naar Lemmer: het is nog aangenaam warm, ook al omdat de zon af en toe versluierd wordt door hoge bewolking. In Oost-Nederland is het al 30+. Lemmer maakt geen bijzondere indruk op ons, of het zou het uitgestrekte strand moeten zijn. Volop zomerse taferelen daar. Ons vermoeden dat een iets grotere stad vast ook wel een MCDonald heeft wordt bewaarheid: we vinden 'm aan de A6 en doen ons tegoed aan een HappyMeal (voordelige keuze!) en nog een extra friet. Daarna rollen we verder richting De Weerribben, waar we waarschijnlijk wel zullen uitkomen: rond de 60 km. fietsen vandaag. Het is even zoeken, maar via diverse "Zijlen" belanden we in Kalenberg, waar nog even een terrasje pikken met een Radler. Het is inmiddels nu wel flink warm geworden: de bewolking is weg en het is 30 graden. Nabij Venlo is het 34.6 en pas vrijdag wordt het de warmste dag van de week. We fietsen de laatste 8 km.naar minicamping de Turftente, net buiten Kalenberg. We krijgen een mooi plekje aan het water en zijgen neer in onze Helinox-stoelen. Later maken we Cup-a-soup en dopen we de broodjes kaas die nog over zijn in de soep. De tent opzetten ging wat moeizaam, maar dat was inmiddels ook al weer een jaar geleden.... Bovendien bleek de tent op zijn kop te liggen.... Gelukkig. Alles paste en in no time lagen de matjes en de slaapzakken erin. We zitten dan nog even buiten, want hoewel de zon al wat lager staat, is het nog altijd zeer aangenaam. Morgen? Verder via Kampen naar de IJssel en dan naar het zuiden. Leuk! Fietsen en kamperen. Oant Moan.

Enkhuizen - Limburg dl 2: Kalenberg - Zalk  52.1 km.  26-07-2018

Het was wel weer even wennen, slapen op een ultradun matje in een klein tentje. Maar toch...zo mooi aan het water en dan een hele zachte nacht... Het zal niet kouder zijn geweest dan 20 graden. Na het ontbijt drinken we nog een bakje koffie en ruimen dan het kampement op. Dat gaat behoorlijk goed en dingen krijgen zo langzamerhand een vaste plek in de fietstassen. Misschien een goed idee om dat in de evaluatie vast te leggen, zodat je dat volgende keer niet opnieuw hoeft uit te vinden. Om tien voor tien rollen we weg van camping De Turftente. We rijden via Muggenbeet, Blokzijl en Sint Jansklooster (Evert van Benthem!) richting Genemuiden, waar we plots een pontje nodig blijken te hebben. We varen over het Zwarte Water en zijn heel snel aan de overkant. Het is vandaag drukkend warm, veel warmer dan gisteren. Bovendien zijn er veel dijkstukken waar geen enkele schaduw is. We drinken veel en merken dat dat helpt. We spreken af, elke tien kilometer te stoppen en samen een fles van een liter op te drinken. Dat gaat goed, maar in Kampen is Maria plotseling "doorgebrand": we moesten lang wachten voor een stoplicht in de zon en dat was de laatste druppel. De beloofde MCDonald bleek aan de andere kant van Kampen te liggen en daarom besluiten we maar tegenover het (kop-)station van Kampen de plaatselijke snackbar te bezoeken. Als we binnenkomen staat de airco overduidelijk aan: het is binnen behoorlijk koud. Je weet dan al wat er straks gaat komen als je weer naar buiten gaat..... Voor het herstel van Maria werkt de airco prima, het kan ook gelegen hebben aan de vette frikandel speciaal en/of de lekkere frieten. Hoe dan ook: we kunnen er weer tegen. We hebben wel afgesproken te koersen naar de dichtsbijzijnde camping: dat blijkt De Leaghte in Zalk, aan de overkant van de rivier. Na nog een geen soelaas biedende hittestop net voorbij een viaduct - je kon nauwelijks samen in de schaduw liggen - komt er een heel lang en gemeen dijkstuk met zonder bomen. Het trekt de laatste krachten uit ons: het is inmiddels 34 graden. Gelukkig is daar vrij plotseling toch het pontje over de IJssel. Het is beslist goed uitkijken dat je niet iemand overvaart, want het krioelt van de zwemmers en spartelende schooljeugd. Bovendien komen er speedboten voorbij met ontzagwekkende snelheid. Het gaat allemaal goed en iedereen heeft plezier. De zomer van 2018....we gaan het er nog lang over hebben... We nuttigen nog een liter water en trappen dan de laatste 5 km. naar Zalk. Verscholen middenin het dorp ligt daar minicamping De Leaghte. Een oude boomgaard omgeven door hoge heggen, circa 40 meter lang en 30 meter breed. Er is één gebouwtje met één toilet, één douche en één wasgelegenheid. Maar het belangrijkste is: we staan daar alleen. Na een babbeltje met de eigenares en man die pas rond een uur of zeven langskomen, zetten we de tent op en genieten we van de stille avond.Ik ben nog een kwartiertje met Martin die een hartinfarct kreeg en werd gerepareerd met diverse omleidingen. het gaat weer goed met 'm. De avond is gevallen, de kerk is prachtig verlicht en slaat alle kwartieren, zoals je van een kerk mag verwachten. Doet ons een beetje denken aan Camping Badlerhof in Laas, een jaar of tien geleden. Het blijft nog lang warm op het gras en pas rond 23:00 uur kruipen we erin.

Enkhuizen - Limburg dl 3:  Zalk (bij Zwolle) - Drie  52.8 km.  27-07-2018

Het  was een rustige, stille nacht in Zalk op camping De Laegte. We worden wakker door het zonnetje op de tent en het is al weer aangenaam van temperatuur. We ontbijten uit de voorraad: krentenbollen, pikantje sambal, plakjes kaas, twee bananen. Het is genoeg: twee koppen lekkere thee erbij en het is helemaal goed. We breken de tent af, nemen nog een kopje klopkoffie Amaretto en om 9:40 uur rollen we van de camping af. We kiezen vandaag een route door de bossen, richting natuurcamping Drie. Het is prachtig fietsweer en beslist minder drukkend dan gisteren. (In Deelen zakte de nachttemperatuur niet lager dan 24.4 graden, een record!) Bij knooppunt 30 zijn we even de weg kwijt, maar dat is snel hersteld. Nee, deze route staat niet op de Garmin, we volgen ouderwets de knooppunten en schrijven die met vier of vijf tegelijk met pen vooruit op de hand. Werkt prima. Behalve als je een knooppunt mist.... Langs Gortel en via veel schaduwrijke wegen bereiken we rond 13:00 uur Elspeet waar we een prima terras vinden bij café/bar pannenkoekenhuis Op de Brink. We stoppen ruim een uur en doen ons tegoed aan een boer'nomelet en een wrap met kip en paprika. We doen dan boodschappen bij de Plus aan de rand van Elspeet. Even de voorraden aanvullen: Almhofyoghurt, klopkoffie, kaas, cup-a-soup, Philadephiaspread, brood... We kunnen weer vooruit. Snel rollen we door richting Drie. We vergissen ons helaas en blijken plots door Uddel te fietsen. Daar kunnen we vrij snel de route weer herpakken en na nog een drinkstop zijn we rond 16:00 uur op natuurcamping Drie. Daar is alleen nog plaats op het trekkersveld. De rest is allemaal vol. Na wat geworstel bij het inloggen en afrekenen - alles gaat via de computer - vinden we een prima plek op het trekkersveld. We puffen lekker uit, want ineens is het duidelijk dat het ook vandaag heet is. Veelal was het 35 graden. We hebben een plek zonder stroom en dat betekent heen weer lopen naar het gebouwtje om water te koken. Gaat probleemloos, net als afwassen zonder borstel en afwasmiddel. Dat is nou de lol van zo kamperen: weer lekker basic. Zelfs het feit dat je hier vrijwel geen telefoonontvangst hebt, biedt voordelen: we gaan weer eens puzzelen en E-booklezen. Wel benieuwd hoe donker het straks wordt! We zitten in een heel donkere omgeving. Gelukkig is het volle maan . Hoewel: er is een maansverduistering en de maan komt ook al gedeeltelijk verduisterd op. We proberen nog van de camping af te lopen om misschien er nog iets van te zien of om een telefoonsignaaltje op te vangen, want op onze plek is geen signaal. Helaas. Niets te zien. Als we terugkomen blijkt het water afgesloten. Er is deze week wel meer storing geweest, zeggen andere kampeerders. De storing duurt uiteindelijk tot ergens midden in de nacht. Rond middernacht horen we een hoop herrie van werklui die aan het werk zijn. Maar als we kort daarna naar het toilet gaan, is er geen spoelwater. De volgende morgen blijkt alles weer in orde. Morgen? Naar Otterlo, als het weer het toelaat. Er is onweer voorspeld, maar de laatste gegevens kunnen we niet meer checken. Morgen pas, als we weer fietsen.... Oant Moan.

Enkhuizen - Limburg dl 4: Drie - Otterlo 28.8 km.  28-07-2018

De waterperikelen zijn 's ochtends alweer voorbij. De mobielperikelen niet: er is geen signaal en daarmee kunnen we geen buienradar checken om te kijken of er al buien onderweg zijn. We hoeven vandaag maar rond de 30 km. te fietsen. Misschien hebben we geluk. Afgelopen nacht heeft het wel flink gewaaid, maar nauwelijks geregend. Nu valt er af en toe een spetje. We pakken dus toch maar heel rustig in en vertrekken rond half twaalf van de camping, maar niet  nadat we van wat kinderen twee zakjes bramen hebben gekocht. € 1,50 voor een minizakje met 10 bramen is flink aan de prijs, maar je wil de jonge ondernemerslust niet in de kiem smoren. Het is eigenlijk prima fietsweer: bewolkt, goeddeels droog en rond de 22 graden. Bij Stroe houden we een koffiepauze bij de spoorwegovergang bij bar/cafeteria "De Rotterdammer". De appeltaart smaakt helaas niet bijzonder. Door dan maar naar Otterlo waar we om 15:00 uur aankomen. Of is het: net op tijd aankomen, want als we in de rij staan om aan te melden  - het is overduidelijk hoogseizoen - gaan de hemelsluizen open en valt er een flinke plensbui met onweer. We vinden toch een leuk plekje op het trekkersveld (T7) en een goed uur later staat het kampement. We luieren wat en gaan dan naar Otterlo om booschappen te doen bij de Spar. Naast de Spar blijkt een Italiaan te zitten, dus daarom maar meteen binnengestapt bij Pizzeria Luna. Een Salata en een pizza quatro stagione, per favore. Het smaakt lekker, maar de bedienende dame is wat nors en ze straft ons dan ook met een cappucino van uiterst bedroevende kwaliteit. Om klappen te voorkomen blijkt ze het laatste kwartier plotseling verdwenen.... Gelukkig was de rest goed, dus dit voorval kunnen we gauw achter ons laten. Het belooft een iets frissere nacht te worden, dus we doen maar een jasje extra aan. Het was een prachtige dag.

Enkhuizen - Limburg dl 5: Otterlo - Milsbeek 60.1 km.  29-07-2018

Vandaag fietsen we van Otterlo naar Milsbeek. Na een lekker ontbijtje vertrekken we om half elf. Leuk om nu eens met bepakking langs Mossel te fietsen. We stoppen niet, want we hebben dan pas 3 kilometer gefietst. Korte tijd later zijn we in Oosterbeek en volgen we het spoor dat ons precies naar Arnhem Centraal brengt. Het vernieuwde station is recent opgeleverd en ziet er werkelijk prachtig uit. Er is gelukkig ook een Mac Donald en zo zitten we 10 minuten later achter een Mc Breakburger Chili Chicken en Cappucino. Dan gaan we verder, rijden eerst verkeerd omdat we een knooppunt missen, maar rijden dan toch de Rijnbrug over richting Elst. Eigenlijk is het niet zo ver naar Nijmegen en voor we het in de gaten hebben, fietsen we al over de Waalbrug Nijmegen in. Eigenlijk is het het fietspad dat tegenwoordig gekoppeld ligt aan de spoorbrug. Een prachtig werkstuk. Voordeel is zo dat we direct op een vrij fietspad op spoorbaanniveau door het centrum van Nijmegen fietsen, langs het universiteitsterrein en korte tijd later al langs Heumensoord, bekend van de Vierdaagse. Dan slaan we rechtsaf richting Groesbeek en begint het klimmen. Na nog maar eens een waterstop fietsen we over de Mookerhei en volgt er een prachtige afdaling. Dan is het even zoeken naar een camping: gelukkig helpt Googlemaps en vinden we redelijk snel minicamping Bloemenkamp. Krek wak wou, zullen we maar zeggen. Kamperen bij de boer. We krijgen een mooi plekje aangewezen vlak naast een kleine kippenren, op een grasveldje (tenminste... wat er door de warme zomer nog van over is...). We hebben vandaag 61 km. gefietst en hoewel het niet zo heel warm was - 28 graden - zijn we toch heel dorstig. We hebben dan ook de hele dag wind tegen gehad. De tent staat nu in no-time en na even uitpuffen storten we ons op het avondeten: we hebben één Cup-a-soupie en ook nog een noodelgerechtje. Prima. Samen met wat krentenbollen, smeerkaas en komijnenkaas smaakt het goed. Kopje thee erbij, daarna koffie. Prachtig. Goed voorbereid ook. Morgenochtend reiken de voorraden nog net tot een goed ontbijt, dus dat betekent al weer snel een supermarkt opzoeken. Maar het weekend is voorbij, alles is weer open. Rond een uur of half elf worden de oogjes zwaar en schuiven we in de slaapzakken. Morgen weer verder, richting Venlo en verder. Het is nu nog rond de 125 km. naar Heerlen. Eens kijken of we dat mooi in tweeën kunnen verdelen. Truste!

Enkhuizen - Limburg dl 6: Milsbeek - Velden (bij Venlo) 57.7 km.  30-07-2018

We zijn vannacht niet wakker geworden van de kippen, pas na zessen horen we af en toe wat kippengemompel. Eerder worden we wakker van zon op de tent. Om half 8 staan we al buiten en ook nu is een T-shirt zonder onderhemdje voor de hele dag genoeg. We ontbijten nog wel naast de tent, maar inpakken doen we op een naburig leeg veldje dat nog in de schaduw ligt. Wat een luxe.... Om half tien rijden we weg van camping Bloemenkamp in Milsbeek. De weg voert al snel door Gennep met het mooie stadhuis. Vorige keer reden we hier van zuid naar noord doorheen. Dan maar door naar Afferden, waar we voor € 1,80 naar de overkant van de Maas worden gevaren. Geen probleem zou je zeggen, maar wel als we na 10 kilometer weer de Maas overmoeten voor wéér € 1,80..... Zo wordt het wel een duur ritje, temeer daar we nu de route vooruit hebben gekeken en zien dat we binnen 10 kilometer nog een keer heen en weer moeten. We blijven daarom maar aan de oostkant en fietsen verder via het knooppuntennetwerk. In Well rijden we tegen een lekker eetcafé aan: Onder de Linden. We zijn wel toe aan een hapje en vooral aan lekker zitten, want de hitte perst alle kracht uit je. Het is inmiddels al 32 graden. We bestellen 2 tosti's, een grote zak friet (we doen er lekker veel zout op om vocht vast te houden), cola en bitter lemon en sluiten af met twee Cappucino. Dat geeft weer krachten en we kunnen door: richting Arcen waar we direct tegen de Spar aanrijden. Maar goed ook, want oef! wat is het vandaag drukkend warm. We slaan flink in: Almhof Kwark, Almhof Vanille/Sinaasappelyoghurt, bak kersen, klopkoffie, snoeptomaatjes, knaagworteltjes, cup-a-soup, krentenbollen, Philadelphia met ciboulette en een anderhalve literfles water. We zijn - qua bepakking -  flink wat zwaarder geworden en als we Arcen uit zijn, zoeken en vinden we ook direct een bankje midden in Natuurgebied "Maasduinen". De kersen zijn in no time op, evenals de Almhof yoghurt. Heerlijk. De fles water blijkt prik te bevatten - zijn we allebei niet dol op - maar dat maakt niet uit: het is heel dorstig weer en het water is nog redelijk koel. Het water in de flessen die we zelf mee hebben, heeft inmiddels de temperatuur van de omgeving: 32 graden... Brrr. Geen zuipen eigenlijk..... Na deze stop besluiten we te gaan overnachten op camping Hovershof in Het Vorst, net buiten Velden. We worden heel vriendelijk ontvangen en vinden een prima plaatsje op een grote wei van 50x50 meter. Er staan nog twee andere echtparen, maar ruimte genoeg. We trakteren ons eerst op een lekkere douche en nemen meteen ook de kleding mee: zo is alles weer lekker opgefrist. De kleding is in no-time droog. Als de zon wat lager staat, zetten we de tent op en eten we wat: soepje, krentenbol, snoeptomaatjes en worteltjes. Bij deze warmte meer dan genoeg. We sluiten af met de lekkere Almhofkwark en klopkoffie toe. 's Avonds blijft het nog lang warm.... Het was een gouden, warme dag.

Enkhuizen - Limburg dl 7: Velden - Herkenbosch 40.0 km.   31-07-2018

We zijn om half acht wakker en de zon staat al weer op de tent de tikken. Snel eruit dus, het is nu nog aangenaam. De Fransen zijn al weg, de Zaankanters houden vandaag een rustdag en gaan naar de kasteeltuin van Arcen. Wij willen vandaag Echterbosch halen, daar is camping Annahoeve. Na het ontbijt in de schaduw van de grote boom zijn we al gauw alle spullen aan het verplaatsen om te kunnen inpakken in de schaduw. Om half elf rijden we weg. De wind is vandaag wéér tegen, de zoveelste dag al. Maar: het is hier opnieuw hoogzomers, en dat terwijl in west-Nederland een buienlijn over trekt. Zelfs dát is uitzonderlijk: vreugdetaferelen in de straten waar regen valt. We krijgen een blije ap.p van Annemiek: onze dorstige tuin heeft ook hemelwater gehad! Hier in Noord-Limburg dus niets. Gewoon fietsen in de zon. We zijn snel door Venlo heen en gaan weer over op knooppunten fietsen, want de LF3a wil ons weer de Maas laten oversteken, om 10 km. verderop weer terug te keren. In Reuver is het tijd voor een stop (20 km.). We zien een Hema, maar daar is geen koffie. Wél scoren we daar een nieuwe spin om de bagage mee op te binden. Naast de Hema zit de bakker met cappucino en vlaairondo's. Heerlijk. We krijgen er ook nog chocolade bij. Daarna gaan we naar de Liddl, want deze prijsdiscounter heeft ook Reuver bereikt. Buiten is het nu 30 graden, binnen loeit de airco.  Een beetje minder zou wat mij betreft wel mogen. We zetten de koers uit richting het oosten van Roermond om zo naadloos aan te kunnen sluiten op de thuis uitgezette route. Helaas slaat de pech toe: Maria heeft een lekke band en staat binnen 2 minuten helemaal leeg. Gelukkig komen we op bekend terrein: het Fletcherhotel Roermond, precies op de grens van Nederland en Duitsland. We vinden een rustig weggetje en nemen de tijd om de band te plakken. Wiel eruit, band eraf... In de buitenband is een scheurtje te zien waar waarschijnlijk een scherp kiezeltje doorheen is gegaan. Als we de binnenband eruit hebben, kunnen we echter het lek niet vinden of horen. Daarom maar wat water in een van de voorraadbakjes gedaan en terug naar de beproefde methode: belletjes zoeken. Gelukkig, daar is ie. We plakken het lek, maar zien direct dat de solutie niet houdt: de plakker komt los. Nu maar hopen dat als de binnenband erin zit door het oppompen het lek dichtgedrukt wordt. We gaan weer op weg, maar niet voor lang: na 3 km. hetzelfde recept: plakspullen zoeken, band eraf enz. Nu probeer ik het anders en bevestig het plakkertje met de niet-voorgelijmde kant met solutie erop. Dat helpt: de band blijft hard en we kunnen weer verder. Helaas hebben zon en warmte (het is nu 32 graden) nu snel vat op ons. We fietsen nog wel een tiental kilometers, maar zien dan het  bordje "Meinweg" en besluiten te gaan overnachten op camping/vakantiepark Het Elfenmeer. Waren we een jaar of 24 geleden ook eens geweest met de kids en de caravan. De camping is snel gevonden en onder achterlating van € 37,50 (slik🙄) mogen we voor een nachtje een plek uitzoeken op de camping. Maar eerst trakteren we ons op een Radler 2.0. Smaakt heerlijk!  We fietsende camping en zien dat er ruimte genoeg is en dat we een hele ruime plek hebben met nauwelijks buren om ons heen. We zoeken de schaduw op, puffen ff lekker uit en storten ons op de boodschappen van de Liddl: twee focacia's, Trinkyoghurt, blauwe bessen. Heerlijk. Na de Reuverse vlaairondo's hadden we ook niet meer gegeten. Eten maakt slaperig en we liggen wat in de schaduw te mijmeren en te slapen. Dan pas zetten we het tentje op: de zon is nu weg en het wordt zowaar aangenaam. We genieten van de avondkoelte en ergeren ons aan de vele blaffende honden. Geen baasje die er wat van zegt, het lijkt af en toe wel een hondenkennel. Dan is € 37,50 toch wel weer veel geld..... Maar het meest genieten we van: we hebben een slaapplaats voor de nacht en hoeven vandaag niet meer te fietsen. O ja, vandaag hebben we toch 40 km. nog gefietst. Tegen donker doen we nog een rondje camping en eten een softijsje. Nog even douchen, de dag is op.  Morgen: naar Heerlen!

Enkhuizen - Limburg dl 8: Herkenbosch - Heerlen 54.4 km. 01-08-2018

We hebben goed geslapen vannacht, al was het iets frisser dan de nachten ervoor. Als we opstaan is het toch al 20 graden en de zon schijnt. Op ons gemakkie ruimen we op: het ruime tijdschema zegt, dat we zelfs 's avonds om 21:00 uur nog met de trein van Heerlen naar Enkhuizen kunnen komen. We zouden vandaag rond de 50 km. moeten fietsen. We starten eerst maar eens met knooppunten. Dat gaat goed tot Posterholt, daar rijden we even verkeerd. Kost twee kilometer. Ook dit gedeelte van Limburg is mooi, stil en leeg. We rijden naar het zuiden via Echterbosch, Koningsbosch en de Selfkant. Daarbij valt op dat het Selfkantgedeelte erg vervuild is: heel veel zwerfafval langs de weg. Wie is op dat stuk verantwoordelijk voor het opruimen? Er is nu gelukkig wat bewolking en dat is maar goed ook. Het is evengoed 29 graden. In Brunssum vinden we een Aldi en kopen we spullen voor de lunch en voor de terugreis. Net buiten Brunssum vinden we een park waar we ons tegoed doen aan notenroggebrood, smeerkaas, radijs en drinkyoghurt. Het enige jammere is dat het bankje half kapot is, waardoor je niet lekker zit. Andere bankjes staan in de zon. Ach, geen gemopper, want deze zomer is zeer bijzonder. Ook in dit parkje is alles vergeeld en verdord. We fietsen verder richting Ikea Heerlen. Bij Maria loopt nog een keer de ketting eraf, maar dat is natuurlijk een peulenschilletje vergeleken met de lekke banden van gisteren. De weg naar Ikea verloopt niet helemaal rechtstreeks: we komen uit bij kasteel Hoensbroek en dat betekent nog wat bonuskilometertjes. Bij Ikea aangekomen staan we half in brand van de hitte. Pffff...... De fietstassen vinden een plekje in drie bagagekluisjes en we frissen ons even snel op. Ook de fietsbroeken kunnen uit. Daarna doen we eerst een bakje cappucino voor gratis, we zijn immers lid van Ikea-family....? Daarna slenteren we door de toonzaal en de winkel. Dan maar weer terug naar het restaurant voor een saladeschotel en gehaktballetjes met frieten. Na nog wat cappucini rijden we het laatste stukje naar station Heerlen. Heel gek: hoe goed we ook keken, we konden aan de stadszijde nergens een terminal vinden om samenreiskorting en fietskaart op de OV-chip te laden! Dan maar met de lift naar boven en aan de andere kant (busterminal) kijken. Daar lukt het wel. We hebben de trein van 19:49 u., stappen over in Sittard en komen uiteindelijk na een soepele reis (alleen de airco stond wel erg koud.....) om 23:21 uur aan.